Bowling en Rabobank gaan sparen

Onlangs besliste Rabobank.be om zich enkel nog te focussen op sparen. Beleggingen en fondsen worden niet meer aangeboden. Bowling schreef hiervoor de nieuwe propositie en begeleidde de klant om dit verhaal te vertalen naar een nieuwe website en content-strategie. De volgende stap was de klanten op de hoogte brengen van het nieuwe verhaal. En nu is het tijd geworden om ook de rest van België te overtuigen van de meerwaarde van een savings-only bank.
« Sparen is een wetenschap, » zegt Peter Van Wijnaerde, strateeg bij Bowling. « Iedereen voelt intuïtief aan dat psychologische invloeden ook een invloed hebben op spendeer- en spaargedrag. Toch spreekt geen enkele bank hierover. Daar komt nu verandering in. Rabobank.be geeft inzicht hoe we onder andere gedragspsychologie kunnen inzetten om ons spaargedrag te optimaliseren. »
Om dit op een echt wetenschappelijke manier te doen, dook Bowling diep in de wetenschap, verslond papers en legde internationaal contacten met experts. Bowling ontdekte verschillende speerpunten die je spaarkracht kunnen versterken. Zo toont wetenschappelijk onderzoek aan dat je een spaarrekening best niet naast je zichtrekening zet. Als je krachtiger wenst te sparen, zet je je spaargeld beter bij een andere bank. Om dit te demonstreren zetten Bowling een wetenschappelijk experiment op. Deze boodschap vertaalde Bowling ook naar een ludieke radiospot.
Ook andere invloedrijke inzichten deelt Rabobank.be graag via de eigen website en andere kanalen. Om de wetenschap rond bijvoorbeeld ‘mental accounting’ aan een grote groep mensen kenbaar te maken, zet Rabobank.be in op native content via ondermeer De Tijd, De Standaard en Knack. Verder geeft Rabobank.be de Belgen ook eindelijk eens een antwoord op de vraag of ze überhaupt wel genoeg sparen. Ze kunnen dit nu vergelijken met hun gelijken via de spaarkrachttest op Rabobank.be.
Credits:
Adverteerder: Rabobank.be
Contactpersoon: Filip Brutsaert
Bureau: Bowling
Strateeg: Peter Van Wijnaerde (Bowling)
Creatie: Christophe Ghewy (Bowling)
Project manager: Lies De Vos (Bowling)
Design: Jan Sidgwick & Antoine Martinon (Bowling)
Productie: Caviar (Tom Willems, Shana Duprez)
Sound: Sonhouse
Online test: qite.be (Tom van Humbeek, Joris boon, Simon van Leuven)
Online banners: Adsomenoise
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]